Beelddenken is een
snelle, associatieve manier van
denken, waarbij de verbeelding en het gevoel een
grote rol spelen. Iedereen kan in beelden denken,
maar mensen kiezen vaak voor lijndenken, dat een
strikte volgorde aanhoudt. Beelddenken neemt
meerdere stappen tegelijk, waardoor je sneller en
vaker dan bij lijndenken in meerdere dimensies
geraakt. Zo kan een beelddenker een verfrissende
kijk op iets geven, een situatie in een oogopslag
overzien en met originele oplossingen komen.
Beelddenken is handig en leuk. Toch krijgen
mensen die er een voorkeur voor hebben vaak
etiketten als ‘dyslectisch’ en ‘druk in het hoofd’
opgeplakt. Als kind worden ze lastig of onaangepast
gevonden en op school hebben ze moeite met leren
lezen. Anders denken betekent ook anders leren.
Het is de hoogste tijd om in opvoeding en
onderwijs meer rekening te houden met de
kwaliteiten van beelddenkers.
Dit boek geeft een schat aan informatie en tips voor
ouders en leerkrachten, maar vooral voor wie het
beelddenken, het meerdimensionale denken, bij
zichzelf wil ontdekken. |